روايات رعبشقة الهلاك

شقة الهلاك الفصل الرابع

(ذلك الصادق الذي يقع بين تلال الكذب نور صدقه سيظهر للعلن، تألم كثيراً و لكن الخلاص قريباً)
_______________________
(الفصل الرابع)
_بصي يا مروى أنا طلعت لنور بعد ما البواب قالي إن خطيبتي جت فوق لما طلعت لقيت تقى بصالي بشر و حاسيتها مش ناوية على خير و قعدت أهديها و أقولها ننزل تحت و نتفاهم بس هي مرضيتش و بعدين مسكت السكينة و مسكتهالي في أيدي و خبطت نفسها بيها قعدت لحظة مش فاهم الي حصل بس مفهمتش غير لما لقيتها واقعة على الأرض و نور بتصرخ لفيت وشي لنور و كانت قريبة مني كنت عايز أقولها متخافيش أنا جمبك و كل دة كابوس بس ملحقتش لان ااا
_ااية كمل !!
_تقى زقتني على نور و السكينة جت فيها
_نعم !!!يعني كل دة غصب عنك
_دة الي حصل نور وقعت على الأرض و تقى كانت بتضحك رغم الدم الي نازل من بطنها و بعد شوية جريت عشان حد يلحق نور و بعد ما الناس أتجمعت في الشقة فوق طلعت و لقيت نور مقطعة شراينها مصدقتش إنها ممكن تكون أنتحرت
_نور كانت بخير لما نزلت
_اة كانت في وعيها و كنت هلحقها كانت هتستحمل عقبال ما نوصل للمستشفى مستحيل تكون أنتحرت فية حد عمل كدة
_و تقى كانت عاملة أزاى بعد ما طلعت
_مركزتش معاها بس كان نفسي أقتلها
_أزاى متقولش الكلام دة للشرطة
_قولت بس كلامي جمب البصمات مجبش نتيجة الي خفف عني شوية إن تقى عايشة و مشتكتش عليا و مقالتش إن أنا الي خبطها بس قالت إن نور ممكن تكون أنتحرت فعلاً و الى خبطها مش فاكرة شكلة و أنا يدوبك خبط نور و كان جرح سطحي مكنش هيسبب الوفاة
_تفتكر مين اللي عمل كدة
_مش عارف
_طب تقى مسألتهاش هي لية عملت كدة
_طبعاً سألتها و قالتلي إنها كانت عايزة تحسسني بتأنيب الضمير و قولتلها إن هى الي قتلت نور بس قالت أنا زقيتك عليها بس و الباقي معرفوش
_خالد أنا مبقتش عارفة مين الي بيكدب فيكوا تقى قالتلي كلام عكس دة تماماً
_و أنا متأكد من دة أكيد مش هتقولك أنا الي مسكتة السكينة و عورت نفسي و زقيتة على نور كمان
_بس قالتلي أنت الي قطعت شراينها
_تقول الي تقولة أنا مش فارق معايا كلامها و الي قتل حولها لقضية أنتحار واضح إن كل حاجة غلط قدام الناس بس أنا و تقى عارفين الحقيقة
_بس فية كارت ناقص و هو مين الي قتل نور
_معرفش صدقيني
_يعني متأكد إنها منتحرتش
_مستحيل
روحنا و قعدت أتكلم مع نرمين شوية و بعدين دخلت أذاكر بقالي فترة مفتحتش كتاب و الامتحانات قربت و أنا بذاكر حد خبط عليا قومت افتح ملقتش حد سيبت الباب مفتوح و قعدت اذاكر لقيت نور داخلة الاوضة هو أنا أتعودت على وجودها بس دة ميمنعش إني بخاف تخيل كدة يظهرلك حد و هو ميت اصلاً الموضوع صعب و متعب
_قربت أوصل للي عمل كدة متقلقيش
كانت بصالي بسخرية
_انتي بصالي كدة لية !!
ما يا تتكلمي و تفهميني بقة مين الي عمل فيكي كدة يا مش هعرف
فضلت واقفة و بصالي بس و بعدين بصت على الحيطة
و اتكتب عليها (أنه قريب منك)
_مين الي قريب ما تفهميني تقصدي خالد؟
رجعت بصت على الحيطة و كتبت
(يظهر على هيئة ملاك أمام الناس و لكنه مخادع، أريد أن أنتشل قلبه بيدي )
أتديت أقلق أكتر و مبقتش فاهمة حاجة
_هو مييييين فهمييينييي !!
أختفت و سابتني تايهة مش عارفة أعمل حاجة
تاني يوم أصبح قررت إني أحاول أنسى كل دة هتعايش شوية لان من ساعة ما ظهرتلي نور و أنا بقيت تعبانة علطول و علطول مشغولة بحكايتها
عايزة يوم واحد عشان أسترجع نفسي بس
_هااة مش ناوين تروحوا الجامعة ولا اية
_لا هنروح طبعاً بس حساكي جهزتي نفسك بدري شوية !
_ممكن أة عايزة أنهاردة أفصل من كل الي حصل
_أنا حاولت يا مروى بس مفيش فايدة
_نرمين هي لسة بتجيلك
_ااة
_و رضوى!يعني أحنا عايشين في نفس البيت أكيد بتظهرلنا كلنا
_لا أنا مشوفتهاش بس بسمع أصوات و أنوار بتطفي عشان كدة بنام مع نرمين اليومين دول
_منى !!
_لا لأنها مسابتنيش لحظة متقلقيش
_محاولتيش تساعديها
_حاولت بس موصلتش لحاجة فتعايشت مع الوضع
_اوك يلا بينا
روحنا كلنا الجامعة و أنا قاعدة في المحاضرة معاهم و بحاول أركز شوفت نور كانت واقفة قدام الباب و بصالي بحزن للأسف أول ما شوفتها محستش بنفسي غير و أنا بصوت و كله بص عليا و الدكتور طردني من المحاضرة
روحت البيت و قعدت أكلم نفسي هي مش هتسيبني في حالي نور كانت طيبة و مازلت بس هي بقة روح بتظهرلي لازم أخاف منها نمت شوية و بعدين كلمت عم عبدالله
_أزيك يا حاج
_أهلاً
_هو حضرتك متدايق ولا حاجة
_و أدايق لية
_لا ابداً كنت عايزة أتكلم مع حضرتك بخصوص نور
_نور !! ممم واضح إنك عرفتي كل حاجة
_اة شوية ممكن أسأل حضرتك على كام حاجة بس
_ممكن أتفضلي
_هي نور جالها أكتئاب قبل ما تموت
_اة أومال أنتحرت لية
_طب و سبب الاكتئاب
_كانت مفتقدة أهلها بس
_مش المفروض حضرتك بتعوضها عنهم ولا أية مش أنت بقيت مسؤل عنها
_أنتِ بتحاسبيني ولا أية؟ نور جالها أكتئاب و خلاص دة كل الي أعرفة
ساعتها اضطريت أحطة في وش المدفع لان واضح أنة بيكدب و نور قالت أنة بيخدعها و كمان شوفتة و هو بيضربها
_العفو يا حاج بس فية جيران قالوا إنك كنت بتضرب نور
_ااااا أنا لا لا مضربتهاش دية كانت زيي بنتي
_اة طب و كنت بتصرف عليها منين
_من فلوسي طبعاً
_طب أهلها مش سايبين فلوس أو حاجة
_هااا ااة سابوا بس أنا كنت فاتحلها دفتر في البنك و حطيت فلوسها فيهم عشان أبقي أجهزها منهم و كنت بصرف عليها من فلوسي
_مممم ماشي يا حاج متعرفش أية الي يخلي خالد يخبط نور في بطنها و مين الي خبط تقى في بطنها
_معرفش بس شكلها كانت بتكلمه منها لله حطت راسي في الطين
_و تقى خطيبة خالد
_معرفش مين بس السكينة معلهاش غير بصمات نور
_طب و تقي قالت أية
_قالت إن فية واحد خبطها و هي متعرفوش و إن خالد خبط نور بالسكينة
_أية اللفة دية ما كانت ممكن تقول إن نور هي الي خبطتها مش السكينة عليها بصماتها ولا أية ولا ممكن يكون حد هو الي مسكها السكينة و عمل اللعبة دية كلها عشان خالد يتعاقب و يخلص من نور
_بقولك أية أنا مش فاضيلك أنتِ و أسئلتك روحي أسئلي أى حد غيري
و قفل السكة فى وشي
لا لا أنا دماغي باظت
_أية يا مروى مالك ساكتة كدة
_مفيش بس كنت بفكر في الي حصل نرمين هو أية اللعبكة دية أنا مش فاهمة حاجة
_يعني أنا الي فاهمة حكاية نور مجنناكي
_جداً أصل السكينة الي حصل بيها كل دة عليها بصمات نور و بما إن تقى خافت على خالد كانت ممكن تقول إنه ملوش دعوة مثلاً بس لا دية قالت إن هو الي خبط نور و إن فية واحد مجهول هو الي خبطها كلامها مش متركب على بعضة
_يعني مصدقة خالد أكتر؟
_كلامه غريب بس منطقي
_يعني معقول كل دة غصب عنه يا مروى
_مش عارفة بس خالد أكيد مش هيحاول يقتل أتنين شكلة مبيقولش كدة
_هو أنتِ بتاخدي من الشكل
_أنا مش فايقالك يا نرمين
_والله أنتِ صعبانة عليا
_لية حالتي صعبة ولا أية؟… نرميييييين
_اااية خضتيني بتطلعي مرة واحدة
_الدور فية كام شقة
_دور أية !!
_الدور اللي أحنا فية يا غبية
_فية 3!!!
_طب مخدتيش بالك إن الشقة دية مقفولة بقالها فترة بس قبل كدة شوفت عم عبدالله كان بيفرجها لواحد و كان جواها عفش يعني كان فية حد ساكن فيها
_طب و فيها أية !
_ممكن يكون حد عايش فيها من 3 سنين بس مشي بعديها
_ممكن و دة هيفرق معاكي في أية
_هقولك بعدين المهم نتأكد من منى
_يااااا منيييى
_أييية!!
_كان فية حد عايش في الشقة التانية الي في نفس الدور
_حد مين!!
_ركزي معااايا الشقة التالتة الي في الدور دة كان فية حد عايش فيها من 3 سنين و عزل صح!
_ااة كان فية استاذ مجدي و مراتة و بناتة بس عزلوا بعد ما نور ماتت
_طب متعرفيش راحوا فين
_بتسألي لية
_ممكن يكونوا شافوا حاجة أو سمعوا حاجة ممكن يفيدونا يعني
_بس لما خدوا اقوالهم قالوا إنهم طلعوا مع لمة الجيران!!
_مش لازم نركز في اقوالهم في القسم عايزة عنوانهم الجديد
_بصي هي مدام عبير مرات أستاذ مجدي كانت صاحبة جارتنا الي في الدور التاني
_مدام كريمة
_اة أنزليلها و خدي منها العنوان
_ماشي
نزلت لمدام كريمة هي مكانتش بتطيقني أصراحة لأنها مش متقبلة فكرة إننا بنات و عايشين لوحدنا بس حاولت أمسك أعصابي عشان أخد منها العنوان
_أزيك يا طنط والله كنت لسة بسأل ست نعمة عليكي و بقولها لازم أزورها
_كتر خيرك تشربي شاي ولا قهوة
_لا شكراً أنا بس جاية أسلم عليكي و أسألك على حاجة
_مم مصلحة يعني ما حوار تسلمي عليا دة مدخلش دماغي برضوة
_أستغفر الله العظيم تعرفي أستاذ مجدي الي كان ساكن في الشقة الي جمبي
_و دة عرفتية منين
_كنت عايزاة في خدمة هو و مدام عبير فلو معاكي عنوانهم الجديد ياريت تديهولي
_بس دة معزل من 3 سنين
_عارفة و عشان كدة أنا عايزاة
_طب أستني أجبهولك
_ماشي
بعد شوية أدتلي العنوان و أخدت منى و روحنا للمكان الي في الورقة

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى